5x vers water tappen

Is het een warme dag? Vergeet niet om voldoende water te drinken. In Ridderkerk kan je op 5 plekken gratis water tappen op straat.

gratis watertappunten

Zorg ervoor dat je regelmatig en voldoende water drinkt, ook als je nog geen dorst hebt. Zo’n watertappunt is handig op zomerse dagen, maar bijvoorbeeld ook als je een rondje gaat hardlopen, fietsen of wandelen. Intensieve beweging (zoals hardlopen) kun je op tropische dagen trouwens beter even uitstellen tot het koeler is.

Je vindt de watertappunten op deze plekken:

1. In de wijk Drievliet, bij de vijver op het Vlietplein;
  2. Aan het St. Jorisplein, bij Put Fashionstore;
  3. In het Reijerpark, vlakbij Dierenopvangcentrum Knaagspoor;
  4. Op het terras van sportvereniging KCR;
  5. Bij de Krajicek Playground aan de Noordstraat.

Je kunt er gratis je waterfles vullen. Dat is lekker én gezond. Het mooie is dat je ook nog eens plastic afval voorkomt.

fruitig

Ben je al dat water een beetje zat? Geef het een smaakje door er schijfjes citroen, limoen of sinaasappel aan toe te voegen. Eten met veel vocht helpt ook: watermeloen, komkommer en tomaatjes zorgen ervoor dat je ongemerkt vocht binnen krijgt. Ook blauwe bessen, perziken, nectarines, mandarijnen, sinaasappelen, limoenen, citroenen, abrikozen en pruimen zijn een goede keuze, net als ijsbergsla, paprika’s en spinazie.

keep it cool

Zorg ervoor dat je lekker in de schaduw blijft als de temperaturen oplopen. Ga bijvoorbeeld naar De Gorzen, het Oosterpark of het Donckse Bos (let op: het Donckse Bos is alleen toegankelijk met een dagkaart of lidmaatschap).

Niet alleen water drinken is lekker op warme dagen. Je kunt ook verkoeling zoeken met waterspelletjes en zwembadjes. Zet badjes in de schaduw en zorg dat er altijd toezicht is. Ververs het water iedere dag.

Zorg ervoor dat je kinderen niet te lang in de zon spelen en smeer ze vooraf in met zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor. Bied hen regelmatig drinken aan en let erop dat ze niet gaan uitdrogen.

groen is koel

Je huis houd je koel door zonnewering, een ventilator of airconditioning te gebruiken. En houd de gordijnen dicht zolang de zon schijnt. Zet de ramen en deuren open zolang het buiten koeler is dan binnen en doe ze daarna dicht. Let erop dat je wel blijft ventileren.

Groen is ook altijd een goed idee: groen op, tegen of rondom je huis zorgt voor verkoeling. Planten en bomen hebben een verkoelend effect op hun omgeving, omdat ze vocht afgeven aan de lucht als het warm is.