5x kleurrijke herfstwandeling

De bladeren aan de bomen kleuren weer oranje, geel en bruin. De temperatuur daalt en regelmatig vallen er buien. Dat kan maar één ding betekenen: het is herfst! Tijd om erop
uit te trekken en een kleurrijke herfstwandeling door Ridderkerk te maken. We
hebben 5 mooie routes op een rijtje gezet.

1. De gorzen

Van vuilnisbelt naar park. Wie door natuurgebied De Gorzen wandelt, zou niet verwachten dat dit park vroeger een stortplaats voor Ridderkerks huisvuil was. De kronkelende paden lopen dwars door het glooiende heuvellandschap. Beklim de 22 meter hoge berg, het hoogste punt van het park. Daar vind je een uitkijktoren die je adembenemend uitzicht geeft over de Crezéepolder, de Ridderkerkse griend en (bij goed weer) de wereldberoemde molens van Kinderdijk.

2. reyerparc

Op zoek naar bladerpracht met een herfsttintje? Bezoek dan het Reyerparc! Daar vind je maar liefst 287 verschillende bomen. Maak een bomenwandeling langs de vijver of laat je betoveren door de vlindertuin, waar je veel mooie planten kunt bewonderen. Kids en hond mee? Je vindt in dit park ook speeltuinen, een kinderboerderij en een hondenstrandje.

3. oosterpark

Aan de zuidzijde van Ridderkerk, tussen Drievliet en de snelwegen, vind je het uitgestrekte en prachtige Oosterpark. De kleine natuurliefhebbers kunnen spelen in diverse speeltuinen of een bezoek brengen aan kinderboerderij De Dierenhof. Wie graag wandelt kan een rustige wandeling maken door het schilderachtige landschap met zijn slingerende paden, kronkelende waterpartijen en weelderige bosjes.

4. Waalbos

Langs de Waal ligt het Waalbos. Het natuur- en recreatiegebied werd in 2014 aangelegd en is nog altijd in ontwikkeling. Bossen, struiken, plassen met rietoevers en open weidegebieden wisselen elkaar af. Aan de rand van het Waalbos staat de Kersenboom, de monumentale Rijsoordse Korenmolen, die het landschap nog meer karakter geeft.

5. Ridderkerkse Griend

Als je geluk hebt, spot je in de Ridderkerkse griend een bever of ijsvogel. Ook vind je in dit natuurgebied vele andere dier- en plantsoorten. De Ridderkerkse Griend ligt tussen de Gorzen en de Crezéepolder en staat in directe verbinding met de Noord. Hierdoor is het een getijdengebied en heb je te maken met eb en vloed. Om uitgegraven slootjes over te steken, zijn er wandelpaden en vlonders aangelegd. Een uniek stukje Ridderkerk!