5 bijzondere gebouwen in Ridderkerk

Iedere gemeente heeft ze: opvallende kenmerken die een gemeente tot díe specifieke gemeente maken. En daarom zochten we de 5 meest bijzondere gebouwen bij elkaar.

De Singelkerk

Een singel rondom en een puntige toren die de skyline van Ridderkerk tekent. Dit gaat over de Singelkerk natuurlijk! De kerk dankt haar naam aan de singel die om de kerk ligt. Deze iconische kerk werd in de zestiende eeuw gebouwd. Het gebouw heeft door de jaren heen verschillende uitdagingen gekend, zoals een blikseminslag in 1611 en een verwoestende storm die in 1640 de oorspronkelijke toren vernietigde. In 1920 werd de kerk verwoest door een brand. Sinds de grote restauratie in 1921 is de Singelkerk niets veranderd.

Huys ten Donck

Het historische landhuis Huys ten Donck ligt op een prachtig landgoed uit 1746. Het bijzondere gebouw diende in de beginjaren als ontvangsthuis voor zakelijk relaties voor de familie Groeninx van Zoelen. Al snel werd dit de favoriete ontmoetingsplek van de familie. Dat begrijpen we wel! De familie deelt het schitterende landgoed graag met anderen. Bezoekers kunnen een rondleiding krijgen door het huis en de prachtige tuinen rondom.

De Toren

Ze springt nogal in het oog: De Toren in Bolnes. Geen historisch pand dit keer, want het appartementencomplex stamt uit 1998. Het gebouw telt 23 verdiepingen en is bijzonder kleurrijk met rode stenen, blauwe vlakken én een puntdak. Ook de ligging is bijzonder. Vanuit De Toren heb je een spectaculair uitzicht op de Nieuwe Maas en de skyline van Rotterdam.

Wapen van Rijsoord

Een blik op het Wapen van Rijsoord en je waant je op vakantie. Het historische pand uit circa 1800 oogt buitenlands met zijn spierwitte, langgerekt muren en geruite ramen met rood en zwarte luiken. Het pand ligt op een unieke locatie aan de Waal. Eerder deed het monument dienst als boerderij. Tegenwoordig is het een plek waar je kunt eten of een feestje kunt geven.

De RIjsoordse molen

De Rijsoordse Molen werd in 1822 gebouwd aan de Waaldijk. Na verschillende eigenaren raakte zij in verval. In 1990 verplaatste Stichting De Rijsoordse Molen het gebouw naar de overkant en startte de restauratie. Sinds de officiële opening in 1993 maalt de molen regelmatig op windkracht. Een kijkje nemen? Dat kan! Elke zaterdag tussen 10.00 en 16.00 en als de wieken draaien ben je welkom. In de molen is ook een klein winkeltje waar allerlei meelproducten te koop zijn.

Ontdek ook

Ridderkerk’s categorieën