Gorzen

Je zal het waarschijnlijk niet verwachten, maar tot aan 1969 was De Gorzen de stortplaats voor het Ridderkerkse huisvuil. Anno 2024 is dit stukje groen omgetoverd tot het park met het grootste hoogteverschil in Ridderkerk.

beklim de uitkijktoren

Verken de kronkelende paden door het glooiende landschap van De Gorzen en beklim de 22 meter hoge berg naar het hoogste punt van dit park. Boven op de berg staat een uitkijktoren, vanwaar je een adembenemend uitzicht hebt over de Crezéepolder, de Ridderkerkse griend en bij goed weer de iconische molens van Kinderdijk.

huis van vleermuizen

Goed verstopt in een van de heuvels in de Gorzen heeft de Natuurvereniging IJsselmonde in 1986 een verblijfplaats voor vleermuizen gecreëerd. Deze verblijfsplaats bestaat uit een betonnen tunnel van 20 meter lang, ruim 1 meter 80 hoog en 1 meter breed. De grootoor- en dwergvleermuizen hebben hier hun thuis gevonden en houden hier hun winterslaap.

bewandel de glooiende heuvels

Het hoogteverschil in De Gorzen zorgt voor een gevarieerde en boeiende wandelervaring. Terwijl je door het park wandelt, zul je merken dat de paden zich door glooiende heuvels en dalen slingeren, wat zorgt voor een constant veranderend landschap. De Gorzen biedt niet alleen een prachtige natuurlijke omgeving, maar ook een stukje geschiedenis en een thuis voor diverse diersoorten. Dus als je op zoek bent naar een afwisselend avontuur in de natuur, is De Gorzen in Ridderkerk absoluut een bezoekje waard!

Ontdek ook